COOP’ART EFA219/16 Un projecte desenvolupat per diferents socis catalans i francesos per a fomentar una estratègia compartida d’innovació i desenvolupament sostenible de l’artesania
04/12/2020
Valoració molt positiva de la primera edició de la Terracotta Biennal, tot i les circumstàncies adverses
Valoració molt positiva de la primera edició de la Terracotta Biennal, tot i les circumstàncies adverses
Les noves mesures establertes per la Generalitat de Catalunya per tal de controlar els brots de Covid-19 no han impedit que de la primera edició de la Terracotta Biennal, malgrat l’adaptació i les circumstàncies difícils, se n’hagi fet una valoració molt positiva. Les noves mesures per a la prevenció del coronavirus especificaven la suspensió de fires comercials i no es va poder celebrar l’espai expositor fira-mercat i exposició d’un total de 34 artesans ceramistes, molts d’ells procedents del sud de França, ja que la Biennal forma part d’un projecte europeu transfronterer. Tot i això, segons ha informat l’organització, l’esdeveniment ha pogut salvar-se amb la màxima dignitat i satisfactòriament, ateses les circumstàncies.
«La bona oferta de programació vinculada a la ceràmica 3D ha donat els seus fruits i ha servit per teixir sinergies entre els professionals assistents», ha explicat Joan Raventós, vicepresident de l’Associació de Ceramistes i responsable de la programació 3D de la Terracotta Biennal. «Malgrat les circumstàncies adverses s’ha respirat molt bon ambient i en fem una valoració molt positiva», ha afegit. El públic assistent procedia, majoritàriament, de les Comarques Gironines i de Barcelona, i bona part pertanyia al sector professional: arquitectes, ceramistes i dissenyadors/es.
I és que tots els actes programats han omplert tot l’aforament que la situació actual sanitària permetia. Com que la carpa que havia de servir per l’espai expositor va quedar buida, les ponències i demostracions van traslladar-s’hi, per tal de poder acollir el màxim nombre de persones. Ara bé, segons ha informat l’organització, el gran reclam ha estat la visualització dels diversos models d’impressores de ceràmica 3D a ple funcionament, especialment la Wasp i la Potter3D.
Les diferents activitats culturals programades al voltant de la Terracotta Biennal s’han pogut mantenir cenyint-se a les mesures establertes pel PROCICAT: reduint l’aforament al 50% i duent a terme un registre de persones assistents. També s’han mantingut les exposicions i les visites guiades. Si bé la proposta de ser un esdeveniment cultural, artístic, artesanal i expositiu de la ceràmica ha quedat escapçada, malgrat la situació adversa, l’organització ha fet un esforç ingent per tal de poder mantenir aquelles activitats no afectades amb les noves mesures i essent igual de rigorosos en el control i aplicació de les normes sanitàries corresponents. A través del web de la Terracotta Biennal (www.terracottabiennal.cat) s’han pogut seguir totes les ponències i demostracions, que seran retransmeses en streaming.
L’eix temàtic de la primera edició de la Terracotta Biennal ha girat al voltant de la ceràmica 3D: l’esdeveniment neix amb el ferm propòsit d’interconnectar el hub creatiu del sector ceràmic català. La presència de la impressió de ceràmica 3D i la seva aplicació industrial no és tan generalitzada com les tecnologies plàstiques o, fins i tot, metàl·liques, i el futur d’aquesta aplicació a la disciplina es preveu prometedor. L’objectiu de l’eix temàtic era mostrar les possibilitats i el valor que poden aportar les tecnologies de fabricació additiva (impressió 3D, entre d’altres) als productes dels artesans vinculats al sector de la ceràmica.
La Terracotta Biennal ha apostat perquè la Bisbal es faci seva la proposta i que el gran públic quedi seduït per viure una proposta experiencial, d’entreteniment i que generi un vincle que faci sentir partícip. És per això que ha anat més enllà i, des de principis d’aquesta setmana, les Voltes acullen una exposició de fotografies vinculades al món de la ceràmica creada amb la col·laboració de fotògrafs professionals i amateurs que han cedit les seves fotos per a l’ocasió. Dins d’aquest projecte, també es volia fer que la Bisbal respirés un ambient festiu i per això s’ha proposat la mostra de fotografies a la icònica avinguda bisbalenca, que es podrà veure fins passat Nadal.
Projecte COOP’ART: en el marc del POCTEFA
Terracotta Biennal ha arribat com una acció dissenyada dins el projecte COOP’ART, del qual en forma part l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà, i el Terracotta Museu, juntament amb altres 12 socis i que s’emmarca dins el programa europeu POCTEFA de cooperació territorial. Aquesta acció té el suport de l’Associació de Ceramistes i de l’Escola de Ceràmica de la Bisbal.
COOP’ART (EFA219/16) és un projecte desenvolupat per diferents socis catalans i francesos per a fomentar una estratègia compartida d’innovació i desenvolupament sostenible de l’artesania en el marc del programa europeu POCTEFA de cooperació territorial creat per a fomentar el desenvolupament sostenible del territori transfronterer entre aquests tres països, i en el qual es cofinancen econòmicament projectes de cooperació transfronterera dissenyats i gestionats per actors d'ambdós costats dels Pirineus. Així doncs, la participació dels artesans ceramistes a la biennal serà una realitat amb l’objectiu de fomentar i impulsar intercanvis transfronterers.
El projecte ha sigut cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.
Aquest lloc web fa servir cookies per aportar una millor experiència de navegació i un servei més personalitzat. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús.
Més informació | Acceptar